Red Dead Redemption 2 sijoittuu vuoteen 1899, reilut kymmen vuotta edellisversiota aiempaan aikaan. Kyseessä on Red Dead -pelisarjan kolmas osa.
Tarina
Tarina alkaa kun Dutch van der Linden johtama jengi pakenee Blackwaterin orastavasta kaupungista pieleen menneen ryöstön takia. Pakomatka vie jengiin aluksi lumisille vuorille, jossa eteneminen on ankean hidasta.
Dutchin jengillä (tai Ducthilla itsellään) on haave: saada mahdollisimman paljon rahaa kokoon ja eläköityä – Tahitille tai muualle.
Tarinan edetessä rahaa saadaan kokoon useiden vastoinkäymisten ohella – jengi ei kuitenkaan pysy kasassa erimilisyyksien ja Dutchin epäluulojen takia.
Loppu on karua ja kaunista, eikä kyyneliltä välttämättä vältytä.
Pelissä pelataan Arthur Morgan -nimisellä hahmolla. Pelaaja joutu tarinan edetessä tekemään moraalisia päätöksiä jotka vaikuttava tarinan etenemisessä – myös tarinan loppu riippuu paljon näistä päätöksistä.
Useassa kohtaa tarinan eteneminen tuntuu uuvuttavalta ja turhauttavalta – mutta loppujen lopuksi se kuuluu siihen. Dutchin “We need more money” –fraasi alkaa kuulostamaan jo kirosanalta – niin monta kertaa sen joutuu kuulemaan.
Onneksi tarinassa jengin muutkin jäsenet, ei vain pelaaja, alkaa turhautumaan tähän pyyntöön – turhautuminen onkin virkistävää.
Maailma täynnä tutkittavaa
Red Dead Redemption 2:n ihastuttavin puoli on sen uskomattomoan laaja pelimaalima. Tutkittavaa löytyy melkein jokaisesta kolkasta ja hauskojakin yllätyksiä löytyy jopa keskeltä ei mitään.
Eläimiä voi metästää ja niiden turkkeja ja lihaa voi myydä eteenpäin tai niitä voi käyttää raaka-aineena. Luonnosta löytää myös yrttejä ja marjoja – tosin joillakin voi olla yllättäviäkin vaikutuksia.
Kaupungeissa, esimerkiksi Saint Denis voi löytää apua tarvitsevia ihmisiä tai kerjäläisiä – kaikkea voi siis löytyä.
Ilman hevosta pelissä ei pärjää, sen avulla pelissä pääsee kätevimmin paikasta toiseen. Toki asuinalueilta löytyy myös kärrykyydityksiä, maksua vastaan.
Maailma on visuaalisesti kaunis ja luonnollinen – se pitää kokea.
Kaunis äänimaailma
Pelin äänimaailma on yksi parhaimpia mitä olen koskaan kokenut. Musiikki ja luonnon äänet muuttuvat sijaintien mukaan – jokainen yksityiskohta on mietitty.
Katukiven, hiekkatien tai mutaisen polun äänet ovat luonnollisia, vaikka niihin ei heti kiinnitä huomiota, nostavat ne pelin tunnelman heti korkeammalle (kyllä, jopa mutainen polkukin voi tehdä tämän).
Eläimet (esimerkiksi hevonen) reagoivat äännellen ympärillä tapahtuviin asioihin, jo niiden perusteella voi arvioida on näkökentän ulkopuolella vaaraa vai ei.
Ääninäyttelyssä on onnistuttu hyvin. Hahmojen tunnetilat tulevat hyvin esille vaikka puhe ei olisikaan sitä kauneinta (kiroilu).
Paljon kustoimoitavaa
Pelaaja voi muokata hahmoaan lukuisilla tavoilla: vaatteilla, hiustyyleillä ja parralla. Lisäksi omaa hevosta voi muokata laajasti: esim. turkin tai hännän värillä sekä satulalla ja sen eri muokkausvaihtoehdoilla.
Pelaaja voi ostaa useita eri vaatteita ja vaihtaa niitä mielensä mukaan – vaatteilla on myös iso vaikutus pelihahmon jaksamiseen. Kesävaatteilla ei kannata lähetä lumisille vuorille.
Onnistunut jatko-osa
Pelistä huomaa, ettei Rockstar Games ole pitänyt kiirettä pelin tekemisessä. Tarina (vaikka jokseenkin turhauttava) on koskettava, selkeä ja mukaansa tempaava.
Jokaisella hahmolla on jokin rooli – oli se sitten suurempi tai vähäinen. Pelaajalla muodostuu tunneside useammalle, vaikka ne päättyisivätkin traagisesti.
Red Dead Redemption 2 on äärimmäisen onnistunut jatko-osa, tämän selkeämmin sitä ei voi sanoa. Se pohjustaa hyvin maailmaa ennen ensimmäistä Redemptionia.