Syyskuussa 2018 julkaistu Shadow of the Tomb Raider jatkaa siitä mihin edellinen Rise of the Tomb Raider päättyi. Peliä voidaan pitää Lara Croftin taustaa kertovan trilogian päätösosana.
Shadow of the Tomb Raider -pelissä Lara yrittää estää Trinity rikollisorganisaatiota toteuttamasta Mayalaisennusteista maailmanloppua johon liittyy ikuinen auringonpimennys. Estääkseen tämän tapahtumasta, Laran pitää saada käsiinsä Hopeinen laatikko, jota käytetään ikuisen auringonpimennyksen rituaalissa. Laran seikkailee Keski- ja Etelä-Amerikan maisemissa ja historiallisissa kaupungeissa.
Kiehtova toiminnallinen ympäristö
Kuten edellisessä, myös tässä osassa maailma on todella yksityiskohtaista ja mielenkiintoista. Pelimaailma tarjoaa näyttäviä maisemia joita voisi vain jäädä ihastelemaan.
Lara pystyy hyödyntämään entistä tehokkaammin ympäristöä – hän pystyy esimerkiksi peittämään itsensä mudalla, jolloin vihollisten on hankalampi huomata hänet. Kun sukelletaan vedenalaisissa luolissa, Lara pystyy käyttämään luolissa olevia ilmataskuja lisähapen saamiseksi.
Kallioita kiivetään tuttuun tapaan hakkuuta ja köysiä hyödyntämällä.
Edelliseen peliin verrattuna Shadow of the Tomb Raider tarjoaa lämpimämmän ympäristön, kirjaimellisesti.
Pelissä nähdään runsaasti flashbackejä Laran lapsuudesta ja myöskin pelataan hetki hänen lapsuudenkodissaan – tai oikestaan kartanossan. Peli jättää kuitenkin runsaasti kysymyksiä hänen äitiinsä liittyen, isän taustoja kerrottiin jo edellisessä pelissä.
Mukaansa tempaiseva tarina
Mielestäni tarina ja etenkin hahmojen ääninäyttely saa pelaajan mukaan tarinaan. Kun tapahtuu käänteitä tai Laran tekemästä valinnasta johtuva tapahtuma, voi pelaaja itsekin kokea päähenkilön kokeman järkytyksen.
Joissain tilanteissa tarinan nopeatempoinen kulku voi tuntua läkähdyttävältä, onneksi apuun tulee runsaat sivutehtävät ja niiden omat tarinansa mm. paikallisten sivuhenkilöiden tai pelattavan alueen historiasta.